Concurs 2015

 

1rst AWARD #FIMG15 PROFESSIONAL Filip Roca (Catalonia and Serbia) “Nihil Unus” - Casa Pastors 

Es tracta d’explorar, estudiar i representar les contradiccions i diferències en el paisatge natural del territori català, i l’oposem amb els aspectes que l’empremta humana hi ha deixat.

Diferències entre el creixement de la persona i de la naturalesa, contradiccions en formes, estructures, models. Per exemple, si ens fixem en els elements i les infraestructures de la ciutat (cases, edificis, carreteres, ports) trobarem les contradiccions visuals que s’oposen als elements naturals que l'envolten (muntanyes, penya-segats, roques, boscos, mar, flora i fauna). L’arquitectura humana, l’arquitectura d’una ciutat com Girona, consisteix en línies horitzontals i verticals. Té regles basades en una lògica que és diferent de l’estructura d’una organització orgànica.

Basant-nos en la idea anterior, en presentar la formalització de cadascú en models gràfics, trobem dos mons oposats que han evolucionat alhora l’un al costat de l’altre. L’objectiu és representar d’una manera visual com interactuen, i com l’edifici sobre el qual s’ha fet el mapping pot expressar per mitjà de la projecció la contradicció entre l’estructura pròpia i els elements naturals que l’envolten.

 

2nd AWARD #FIMG15 PROFESSIONAL Max Coisne, AC3 Studio (France) "SYNESTHESIS" - Casa Pastors 

Aquesta creació en video mapping proposa una experiència anamòrfica, fent servir la llum i el so per endinsar el públic en el món de les paradoxes de Maurits Cornelis Escher. Fonamentat inicialment en l’arquitectura de Girona, el paisatge es va transformant cap a construccions impossibles que qüestionen els codis de representació més habituals.

Les formes canvien constantment, mercès a un joc de llums i ombres, que pot acabar en aberracions gràfiques que voregen l’absurd. L’experiència sinestèsica vol desestabilitzar el públic, fent que tothom posi en dubte les percepcions pròpies

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

PUBLIC AWARD #FIMG15 PROFESSIONAL Hypnotica company (Azerbaidjan) “Realism and Surrealism” - Ajuntament Girona 

Per tal de demostrar el tema del festival, «Confrontacions», hem decidit mostrar el límit entre la realitat (allò que veiem) i escenes surrealistes (realitats distorsionades).

Aquest projecte es dedicarà a confrontar ambdues realitats diferents, seguint les qüestions següents: Allò que veiem és real? Hi ha una realitat alternativa?

 

1rst AWARD #FIMG15: AMATEUR - Irrelevant (França) "Collectif ARCAAN" - Pont Gomez

En un estat de canvi hi ha contradicció, i aquest moviment s’ha d’incloure en les formes i els detalls d’un edifici. El moviment genera una pertorbació en el microcosmos prèviament construït que difumina la tangibilitat d’allò que es mostra. I sorprèn els nostres sentits pel vincle entre imatge i so, menant l’observador vers altres sensacions. Ens dirigim a les fronteres de l’espai perceptiu i la imaginació. Artistes cinètics, minimalistes i abstractes ja han explorat amb la pintura (anamorfosi, murals) allò que el video mapping fa realment amb imatges en moviment. Com a homenatge a la seva feina, hem creat un projecte de 4 etapes que emfasitza amb el moviment aquelles diferents tendències artístiques.
   

Vivim en un món de dualitats. Components i interaccions que generen moments. Moments que existeixen en un nivell que la nostra capacitat de percepció no pot copsar sempre. La nostra percepció és només una més en un univers de percepcions. I és aquí on les percepcions entren en conflicte. El lloc on vivim només existeix en la relació entre l’entorn físic i l’entorn estàtic. Un entorn estàtic que nosaltres mostrem per mitjà de la percepció, i un altre entorn que no podem processar per mitjà dels sentits. La unitat mínima perceptible de temps és 1/25 de segon per als humans, la qual cosa vol dir que allò que passa en intervals més breus no és perceptible per a l’ull humà. La percepció del moviment es veu limitada pel nostre sistema d’observació. Com és l’entorn que no podem percebre?

Veiem el nostre entorn com un conjunt d’elements estàtics projectats en una dimensió temporal humana. Però cada vegada més ens adonem que l’entorn en què vivim és un organisme amb vida, que, a més de dependre de l’assumpció d’elements estàtics, depèn també de la relació entre la percepció i els elements. Depenent del nivell o del mètode de precessió, podem assolir resultats diferents. Avui sóm conscients d’aquestes oposicions.

Som en un moment de contrastos. Capim la complexitat del món i construïm la individualitat pròpia en un sistema de perspectives. Cada objecte és dual, sense que els dos vessants s’assemblin: un és una imatge física i l’altre la imatge del moment. L’objectiu és confrontar allò estàtic amb allò físic: la substància amb l’energia projectada que els sentits no perceben.

La materialitat física es construeix per la percepció mentre dura l’experiment. Proposem la desmaterialització de l'arquitectura i la cerca d’un marc que no conceptualitzi l’espai de la forma, sinó el moment de l’experiència

 

  1rst AWARD #FIMG15: EDUCATIVA - Escola Santa Eugènia (Girona) “Alumnes Primària” - Les àligues
Escola Santa Eugènia - Girona - (Alumnes de 1er, 2on i 6è de Primària)

 

  2nd AWARD #FIMG15: EDUCATIVA - Escola Domeny (Girona) “Alumnes de 6è de Primària” - Les àligues
Escola Domeny - Girona - (Alumnes de 6è de Primària)
 

#FIMG15 PROFESSIONAL Ricardo Silveira Cançado (Catalonia) "Dualism" - Casa Pastors 

La contradicció és un concepte present en tota la nostra història i les nostres mitologies especials. Des de l’origen fins al present, la contradicció hi és. És l’origen de l’univers, tal com llegim al Gènesi: «La terra era solitud i caos, la foscor cobria l’abisme; però l’esperit de Déu va sorgir de les aigües. I Déu va dir: ‘Que es faci la llum’, i la llum es va fer». El contrast inicial entre foscor i llum és un concepte interessant de discutir com a punt de partida.

La proposta és oferir una visió general de la història de la humanitat i del seu entorn natural des que va aparèixer damunt la terra i fins al present. Mostrada en episodis específics, l’energia que mou l’evolució sorgeix del xoc d’actituds i fenòmens contradictoris. La guerra per la pau, la conquesta de l’espai (de països poderosos) per reforçar la seva hegemonia sobre la terra.

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Zoltan Varga (Hungary) "Abstraction of a Spring" - Casa Pastors

Aquesta obra s’inspira en els moviments de les forces naturals, i es basa en l'examen de la turbulència de les forces de la naturalesa. Aquests moviments turbulents apareixen en totes les capes del planeta Terra, des de les més profundes fins a les més elevades. Aquests moviments turbulents entrelliguen totes les capes geològiques, fan que els oceans es moguin, controlen la gran circulació atmosfèrica per la Terra. Les contradiccions es definiran pel contrast entre el color i el blanc i negre, confirmat per la combinació de tècniques analògiques i digitals. Aquesta obra artística serà una composició precisa de so i imatge.

Tècnica Degoteig de pintura i tinta en aigua inspirat per les obres d’Alberto Seveso i Fabian Offner, i les pintures de Georgia O’Keeffe. La tinta o la pintura s’injectaran en un dipòsit ple d’aigua. El moviment de la pintura es filmarà amb un objectiu macro. Aquesta matèria primera es manipularà amb diverses tècniques de 3D i 2D. Per exemple, mapes de desplaçament, mapes de reflexió, mapes de color, etc. També ens agradaria fer servir tècniques de marbreig i manipular-ho digitalment. Simularem els moviments turbulents de què hem parlat amb tècniques pures de 3D. L’obra s’ha dissenyat expressament i exclusiva per a Casa Pastors, per l’entorn únic de la plaça que hi ha al voltant. L’edifici, a més, té una superfície interessant que ens és molt inspiradora.

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Ángel Sandimas (Navarra) “The Round Square” - Ajuntament Girona

THE ROUNDED SQUARE planteja la contradicció com una necessitat per a l’evolució. La cerca de l’antagonisme, allò que en l’art sempre ha fet evolucionar d’un «isme» a un altre, traça la línia argumental. Concretament, tracta l’evolució del cubisme al surrealisme i, sense cercar la literalitat en el personatge, fa l’ullet constantment a la figura del prolífic pintor gironí Salvador Dalí. Com a metàfora gràfica, fa servir el quadrat i el cercle, figures de naturalesa geomètrica molt diferents i totalment contraposades.

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Raimon Guarro i Nogués (Catalonia) “Skyscraper & The mountain peaks” - Ajuntament Girona 

Un recorregut i una metàfora visual dels entorns naturals contraposats amb els urbans. Els primers són orgànics, imprevisibles i dominats per l'entropia, mentre que els contextos urbans són regulars, endreçats i tecnificats. Però són realment tan diferents entre sí?

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Martin Mayer, Quirin Empl, mayer+empl (Germany) "Public Noise" - Ajuntament Girona 

Sons i sorolls generats per usuaris capturats amb un micròfon, transformen les interpretacions virtuals de sales i en destaquen la fragilitat. Les dades recopilades per sensors en temps real garanteixen les permutacions no repetitives de distorsions en aquestes reconstruccions.

Així, l’espai es reconstrueix i desconstrueix alhora per mitjà de la llum i del so com un organisme viu sensible als estímuls.

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Ignat Radu (Romania) “The soul of house” - Casa Pastors

A cada casa hi ha un esperit i històries per explicar.

Cada edifici té un destí (predeterminat) i el tria l’edifici mateix, no els constructors. Vull conceptualitzar una breu lluita entre la casa, esperit i la gent que hi ha passat.

La casa cobra vida i influeix en allò que passa dins seu. Segons el que vaig llegir, la casa va ser un jutjat durant molts anys, i vull crear una història en què l’esperit de l’edifici influeix en la decisió del tribunal. Ell va decidir què era bo i què era dolent.

Quan una persona arriba a les portes el tribunal, la casa s’activa i obre un procés per a aquesta persona.

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Miguel Angel Rivera Martinez, Yocondo Ratio (Méjico) - “I/O Contradicción v1.1” 

De la unió entre el mapping i la gastronomia neix 10 contradiccions, un projecte que estableix un diàleg entre les arts multimèdia i la cuina d’autor contemporània. 10 contradiccions és un menú de 10 plats que se servirà acompanyat de 10 vídeo-projeccions –a la taula i a les parets-. 10 contradiccions és una de les activitats paral·leles del II Festival Internacional de Mapping de Girona i es podrà degustar les nits del 30 de juliol a l’1 d’agost al restaurant Bubble Gastrobar (Passeig José Canalejas, 6. Girona)

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Marco Ciceri i Super Droooper (Itàlia, Regne Unit i Alemanya) “nori 0328” - Jutjats 

La façana d’un edifici és l'element principal de comunicació visual i espacial entre l’observador extern i l’edifici mateix. A més, és el límit interior-exterior que crea un barrera que separa el món de dins del món de fora.

Per tant, cada arquitectura és alhora contingut i continent: contingut en la ciutat en què ha estat construït i continent de les activitats que s’hi fan a dins.

Denori 0328 és una extremització constant de la idea de dins i fora; és un viatge en una dimensió en què els límits estan distorsionats i els espais es connecten de maneres diverses.

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Medialize team (Italy) "Migrations" - Jutjats 

Una narració de video mapping arquitectònic que explora el tema de la migració de les persones, el pensament i la naturalesa. Les contradiccions i els contrastos de la velocitat de la llum contemporània es fan visibles en el caos en què ja no hi ha res perceptible. Tot esdevé borrós en una gran migració. No hi ha temps per a l’anàlisi, la reflexió i el reconeixement. El llenguatge perd el significat. Les imatges tenen encara alguna cosa per descobrir?

Un curtcircuit provoca l’escampall. Vida i mort. Soroll i caos. Guerra i codis. El flux cap a les noves comunitats col·laboratives descobrirà la bellesa...

 

#FIMG15 PROFESSIONAL vVeid y Sli Media (Spain) "Eclipse" - Jutjats 

Els oposats són, en veritat, dues cares de la mateixa cosa. Hi ha instants breus i invisibles en què els oposats esdevenen una sola cosa, una transició d’un microsegon en què es troben i aleshores té lloc la transformació. Causa i efecte, la transformació d’una cosa en la cosa oposada. Per això, la llum no pot existir sense la foscor; tampoc el soroll sense el silenci, ni el cor sense la ment, ni l’ordre sense el caos, ni el temps sense l’espai.

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Ferran Amagat (Catalunya) " Máodùn" - Jutjats 

MÁODÙN és un món minimalista, on predominen les contradiccions que des de temps immemorials fan que l’humà esdevingui un ésser complex en tots els aspectes: mental, físic i metafísic.

Des de la foscor més absoluta fins al primer raig de llum, des d’allò orgànic fins a l’inorgànic, d’allò emocional fins a la part més freda de la nostra ànima, del silenci fins al miracle del so, del do creatiu fins a allò destructiu i, en molts casos, autodestructiu...

És en aquest ordre caòtic, on nosaltres hem arribat a ser uns éssers amb una ment que va més lluny del nostre estat físic.

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Ex. Estudi Gràfic (Catalunya) “Why not” - Jutjats 

El context actual de crisi ha fet aflorar molts casos de corrupció política, el poder crida el poder, els estaments més alts es lucren il·legalment, però no passa res, tot segueix igual. Són els herois del segle XXI, són invencibles, immortals. Ara és la nostra, deixa de banda l’ètica i agafa el botí, no esperis més.

Si ells són invencibles, nosaltres també ho serem, somiem ser com ells. Vivim en una societat corrupta. Si no és ara, serà més endavant, però tu també pots ser un heroi.

Si ells gaudeixen d’impunitat, nosaltres també, oi?

 

#FIMG15 PROFESSIONAL Inaugural Mapping 3D Show Diplopia by Onionlab

El mapping inaugural del FIMG 2015, Diplopia, te la particularitat de ser un espectacle de mapping en 3D anàglif (imatges de dues dimensions amb un efecte tridimensional quan es veuen amb ulleres especials), que es projectarà en una façana de grans dimensions.

Creat per l’estudi barceloní Onionlab, Diplopia gira al voltant de la visió doble, és a dir, al voltant de la percepció de dues imatges d’un únic objecte. Dos punts de vista que sorgeixen com a conseqüència de la desalineació dels dos ulls.

Seguint la temàtica del FIMG 2015, basada en les contradiccions, Diplopia gira al voltant de conceptes oposats com la claredat i la foscor, allò flexible i rígid, allò proper i llunyà, el soroll i el silenci, allò sec i humit... Contraposicions volumètriques i il·lusió de profunditat en les imatges que pretenen confondre, inquietar i fascinar a l’espectador.

  

 

     
 
 
  #FIMG15: AMATEUR - Mente Mas Amor (Colombia) "Javier Augusto Martinez Naranjo"- Pont Gomez
 A l’interior de la casa de Miquel Gómez, un vell científic, en secret i per mitjà de tecnologia avançada, transmuta l’energia de l’amor condensada en els cadenats dels enamorats del pont d’en Gómez per mantenir- se immortal mentre descobreix la manera de guarir la seva estimada malabarista oriental de l’estrany estat de letargia en què es troba des de fa 100 anys.
 

 

  #FIMG15: AMATEUR - El mundo al revés (Espanya) "Cristina Barnolas" - Pont Gomez

Eduardo Galeano començava el seu llibre “Patas arriba: La escuela del mundo al revés” , amb la referència de Lewis Carroll “Alicia al país de las maravillas” presentant un món sense sentit, no gaire diferent al món en el que vivim, un món del revés, un món ple de contradiccions que ens transporten fins alló més absurd. Al final tot és relatiu i depen de com es filtra la manera de veure les coses;

Galeano citava en el llibre “Si Alicia renaciera en nuestros días, no necesitaria atravesar ningún espejo: le bastaría con asomarse a la ventana”